|
Sven Ulric Palme har gjort sig känd som hjältarnas och hjältedyrkans fiende nummer ett. I denna uppsats, skriven 1952, analyserar han hur hjältar uppstår utgående från samtiden när uppsatsen skrevs. Sven Ulric Palme var professor i Historia vid Stockholms Universitet 1963-1977. Han har gjort sig känd om en avslöjare av att sanningen om historiens hjältekonungar inte alltid var så vacker. |
Efter
den karolinska tidens hjältedyrkan, vars sista överspända
resultat var Sinclairsvisan och 1740-talets olyckliga ryska krig, följde
Bellmans realism med suphjältar och slagsmålsbröder
i gränd och på krog. Men efter romantiken har det inte följt
en lika dråplig reaktion på just den punkten. Orsaken kan
knappast vara mer än en. Romantiken födde den historiska hjältedyrkan,
och denna har levat kvar tämligen oberoende av opinionens svängningar.
Den har levat kvar först och främst som nationellt politisk
och historiskt vetenskaplig slentrian. Naturligtvis har det förekommit
gensagor. Harald Hjärnes skepticism gjorde visserligen halt inför
Karl XII men den verkade fullt ut när det gällde Karl XI eller
Gustav II Adolf, Karl IX eller Gustav Vasa. Och den blev aldrig tongivande.
Den historiska vetenskapen i detta land har under värt århundrade
firat orgier i hjältedyrkan.
Men historien har inte varit ensam om att skapa hjältar och ge näring åt hjältedyrkan under de sista hundra åren. Liberalismen har sin skuld. Dess starka betoning av personligheten, av det egenartade och särpräglade, har eggat människornas intresse för den enskilda människan i det förflutna med undanskjutande av det kollektiva -- och likaså i nuet. Den sociala och ekonomiska utvecklingen under 1800-talet har hjälpt till. Före skiftet och näringsfriheten var människan självklart inordnad i ett kollektiv, i byn, i bygden, i skrået, i stadsmenigheten. Byarnas sprängning, utvandringen från bygden, skrånas upphävande och upphävandet av städernas särställning -- allt ledde till en försvagning av de kollektiva förbindelserna. Trots fackföreningar, fackklubbar, idrottsföreningar, bygdeföreningar, religiösa grupprörelser har det gått trögt att återigen ordna in människan i kollektivet. Den moderna människan slits alltid mellan flera kollektiv och bar redan därför svårt att helt gå upp i gruppen. Och den ideologiska eftersläpningen från liberalismens samhälle kommer henne att protestera och att söka fly undan och ofta att söka sin trygghet just i hjältedyrkan. |
Men historien har inte varit ensam
om att skapa hjältar och ge näring åt hjältedyrkan
under de sista hundra åren. Liberalismen har sin skuld. Dess starka
betoning av personligheten, av det egenartade och särpräglade,
har eggat människornas intresse för den enskilda människan
i det förflutna med undanskjutande av det kollektiva -- och likaså
i nuet. Den sociala och ekonomiska utvecklingen under 1800-talet har
hjälpt till. Före skiftet och näringsfriheten var människan
självklart inordnad i ett kollektiv, i byn, i bygden, i skrået,
i stadsmenigheten. Byarnas sprängning, utvandringen från
bygden, skrånas upphävande och upphävandet av städernas
särställning -- allt ledde till en försvagning av de
kollektiva förbindelserna. Trots fackföreningar, fackklubbar,
idrottsföreningar, bygdeföreningar, religiösa grupprörelser
har det gått trögt att återigen ordna in människan
i kollektivet. Den moderna människan slits alltid mellan flera
kollektiv och bar redan därför svårt att helt gå
upp i gruppen. Och den ideologiska eftersläpningen från liberalismens
samhälle kommer henne att protestera och att söka fly undan
och ofta att söka sin trygghet just i hjältedyrkan. Charles Lindbergh vann på en natt evigt hjälterykte.
Churchills
cigarr...
Martyrdraget
är påfallande hos Winston Churchills nyare levnadstecknare,
men det har en särprägel: man kunde kalla det Kassandra-draget.
Churchill var den framåtblickande, den vidsynte, vars varningar
och råd blev föraktade. Mellan hjältetyperna finns det gott om variationer och kombinationer. En amerikansk valmakare, som vill göra sin kandidat heroisk, eller den europeiske partiledaren med samma ambitioner, har mycket att välja på. Någonstans inom detta typgalleri hamnar de ändå. Men det räcker inte. Det måste också vara färg i bilden, färg genom personliga excentriciteter, som gör hjälten lätt att urskilja och omöjlig att glömma -- det kan vara särskilda tricks i attribut eller klädedräkt, Churchills cigarr och Edens hatt, Briands mustasch och Hitlers regnrock, Stalins pipa eller Pattons pärlbesatta pistolkolvar.
Detta är yttre kännetecken, men de är viktiga. Själva personligheten betyder mindre. Det är rollen, uppdraget, typen, som skapar hjälten, inte hans personlighet. Också de mest välkända, oftast omtalade, ständigt fotograferade moderna hjältarna är många gånger personligen endast litet kända av sina dyrkare. Man dyrkar typen, inte personen. Det behövs avstånd för att bygga upp en hjälte. Ingen är en hjälte inför sin kammartjänare. Det krävs visserligen också vardagliga och personliga drag, men dessa behöver inte vara sanna, ja, de kan knappast vara det. Men de måste vara banala och gripande.
De moderna hjältarna, vare sig de är fotbollsspelare eller boxare, krigsherrar eller presidenter, fyller bara en del av samtidens behov av hjältekult. Utan historiens alla hjältar skulle de komma till korta. Och inte nog med det: sin uppfostran till hjältedyrkan får nutidens människor genom skolans historieundervisning och genom allt det stoff av historiskt innehåll som dagspress och veckopress, film och skönlitteratur i ett aldrig sinande, tvärtom ständigt stegrat flöde sänder ut till en oavbrutet vidgad läsekrets. Historiens hjältar har allt det som gör dem ägnade att ta emot dyrkan av de oeftertänksamma. De befinner sig på tryggt avstånd, och vi ser dem i en försonande skymning, där vår fantasi kan spela fritt. Den hemliga längtan efter bombasmer, som döljs under vardagens understatements, kan söka tillfredsställelse i en drömd värld, där pukor och trumpeter hör hemma. De namnlösa katakomberna ger en så effektfull bakgrund åt historiens hjältar, och det älskar vi som också är namnlösa i de ännu större katakombernas tidevarv. Därför måste man, ställd inför problemet om den moderna hjältekultens ursprung och drivkrafter, ständigt söka sig tillbaks till historien, och inte bara till dess hjältar utan också till dess stora och små kollektiv, sociala klasser och grupper, skrån och bysamfälligheter. Ty vid sidan av allt historien kan lära ut om hjältedyrkans själva funktion, öppnar historien vägen till den alltid lika brännande frågan om vad den enskilda insatsen över huvud taget betytt i historien och betyder nu -- - det enskilda verk, som hjältar och stackare gjort, var efter sin art, och som alltid måste ställas upp till jämförelse med de stora gruppernas, folkens och klassernas, ofta nog mera svårgripbara insatser. Och till sist räcker inte heller det. Man måste också fråga efter de villkor som i skilda tider -- och i vår egen tid -- gällt för den enskildes insats. Vilka möjligheter hade våra hjältar, och har de i dag, att utföra en särpräglad och verkligen betydelsefull gärning. Skapade de någonsin själva dessa möjligheter? Hurdana var deras redskap? Kunde de själva välja dem? |
||||||
Detta är första kapitlet ur boken "Vår tids hjältar" av Sven Ulric Palme, som kom ut 1953 på LTs bokförlag. Tillbaka till sidans början Andra ur släkten Palme |